Sporten in het donker; Tips om zowel zichtbaar, als veilig te sporten.

Sporten in het donker!

Wandelen of hardlopen in het najaar en winter staat synoniem aan sporten in het donker! Overdag ben je niet in de gelegenheid om te sporten en voordat je kunt gaan trainen is het al donker. Je kunt er dan voor kiezen om maar niet te sporten, maar dat is voor veel wandelaars en hardlopers geen optie. Zien en gezien worden in het verkeer is dus cruciaal! Laat jezelf goed zien als je gaat (hard)lopen in de donkere wintermaanden. Hieronder een aantal tips om zowel zichtbaar als veilig te sporten.

Laat je zien, draag reflecterende sportkleding!

Eén van de eenvoudigste manieren om goed zichtbaar te zijn, is een reflectie vestje. Een

 lichtgewicht vestje in de vorm van een X sluit goed aan en heeft handige opbergvakjes. Daarnaast hebben veel sportmerken naast de reguliere sportkleding een reflectie lijn die een hoge lichtafgifte heeft en voorzien is van reflectiestukken.

Er zijn verschillende hardloopjacks en bodywarmers die ervoor zorgen dat je goed opvalt in het donker. Deze jacks en bodywarmers hebben een lekker opvallende kleur (geel, oranje en roze) een hoge lichtafgifte en zijn voorzien van reflecterende elementen. Naast de bovenkleding zien we de laatste jaren ook meer en meer hardloopschoenen met reflecterende elementen. Er zijn hardloopschoenen die compleet reflecteren als er licht op schijnt, ook zijn er sportschoenen verkrijgbaar met alleen maar reflecterende strepen.

Meer dan alleen reflecterende sportkleding!

Naast alle reflecterende sportkleding is het ook aan te raden om met (losse) verlichting te lopen. Hierdoor ben je nog beter zichtbaar voor de medeweggebruikers. Het grote voordeel van deze extra losse verlichting is dat je hierdoor zeer goed zichtbaar bent. Het is vrij goedkoop en in diverse winkels verkrijgbaar. Je hoeft er dus niet voor naar een sportspeciaalzaak. Het assortiment varieert, maar er zijn armbanden, heupriem en reflecterende strips met lampjes verkrijgbaar.

10 tips op veilig te sporten in het donker

De meeste van de onderstaande tips lijken vanzelfsprekend, maar wij denken dat we ze beter een keer te vaak dan te weinig kunnen benoemen. Daarnaast staan er ook tips bij, die niet alleen gelden in de donkere wintermaanden.

  1. Loop of wandel niet alleen. Ga altijd in een groepje, of minimaal met zijn tweetjes!
  2. Wandel of loop zoveel mogelijk over goed verlichte voetpaden of fietspaden.
  3. Let zelf ook goed op het verkeer! Er zijn altijd automobilisten die je niet zien en niet elke fietser heeft goede verlichting.
  4. Vermijd stille en afgelegen padjes, wandel of loop juiste over de drukke wegen.
  5. Wellicht niet het meest populair, maar ga hardlopen zonder muziek. Zonder muziek hoor je wat er om je heen gebeurt en reageer je sneller op onverwachte gebeurtenissen.
  6. Super handig al die apps, maar hiermee wordt ook zichtbaar waar jij loopt. Check de privacy settings van je app en bekijk waar al je data wordt gedeeld.
  7. Prachtig dat je je selfie deelt op social media. Maar wacht met het plaatsen van een selfie tot je thuis bent.
  8. Neem altijd je telefoon mee. Binnen een paar seconden heb je contact met mensen die je kunnen helpen.
  9. Varieer in je route. Natuurlijk ben je de donkere wintermaanden zeer beperkt, wat betreft routes. Maar vermijdt hetzelfde rondje op hetzelfde tijdstip. Je maakt zo van jezelf wel een erg gemakkelijk target.
  10. Wil je een nieuwe route lopen, loop deze dan overdag zodat je in het donker niet voor verrassing komt te staan.

Bron: sportoutfit.nl